Moeite met lezen of schrijven? De Bibliotheek helpt!

Gepubliceerd op: 11 december 2023 09:44

Een praktijkverhaal van Joop: “Nu het lezen beter gaat, wil ik ook leren schrijven. In blokletters!” vertelt Joop. “Ruim vier jaar geleden stapte ik bij de bibliotheek binnen omdat ik graag hulp wilde bij het lezen en schrijven. Inmiddels ga ik iedere vrijdagochtend naar mijn taalmaatje en lezen we samen. Op de computer lezen we teksten en ik speel ook woordzoekers. Maar we gaan niet aan de slag voordat we eerst samen een bakkie koffie hebben gedronken. Goed kunnen lezen heeft voordelen. Thuis willen we graag goed op de centen letten en nu kan ik zelf lezen welke dingen in de reclame zijn.”

Het Taalhuis is er voor iedereeen

Laaggeletterdheid, wat is dat eigenlijk? Je bent als volwassene laaggeletterd als je moeite hebt met lezen, schrijven en/of rekenen. Ook het omgaan met de computer en/of mobieltje en dingen opzoeken op internet vind je lastig. Zelfstandig digitale informatie opzoeken en verwerken op een veilige manier lukt vaak niet. Niet goed kunnen lezen, schrijven en/of rekenen heeft gevolgen. Je vindt bijvoorbeeld minder snel een baan of hebt minder grip op je papierwerk en geldzaken. Goed om te weten dat analfabetisme iets anders is. Iemand die laaggeletterd is, kan wel lezen en schrijven, alleen niet goed genoeg om helemaal mee te doen in de samenleving. Van vier miljoen Nederlanders zijn de digitale vaardigheden onvoldoende om zelfstandig digitaal zaken te doen met de overheid. Zo’n 2,5 miljoen mensen van 16 jaar en ouder hebben moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Het kan zomaar zijn dat jouw buurman, achternicht of die vriendelijke mevrouw van de sportclub laaggeletterd is.

Rol van de Bibliotheek

De Bibliotheek vervult bij taalontwikkeling een grote rol. De Bibliotheek helpt gratis in groepsverband of individueel. Dat is afhankelijk van de wensen van de taalvrager en de mogelijkheden die de Bibliotheek en de taalvrijwilligers kunnen bieden. Ken jij iemand die moeite heeft met lezen, schrijven of spreken van de Nederlandse taal? Of kun je zelf hulp gebruiken? Kom naar de Bibliotheek. Het maakt niet uit of je wel of geen lid bent. Het maakt ook niet uit of Nederlands wel of niet jouw moedertaal is. De Bibliotheek is dé ontmoetingsplek voor iedereen.”

Lees het hele verhaal van Joop hier