Aandacht voor laaggeletterdheid door gemeenten en bibliotheek

Gepubliceerd op: 19 september 2023 09:54

Tijdens de Week van lezen en schrijven (vrijdag 8 tot en met vrijdag 15 september) werden de wethouders van de gemeenten Brummen, Lochem, Voorst en Zutphen door ons uitgenodigd om een taalles bij te wonen. Zo werden wethouders in de gelegenheid gesteld om met eigen ogen te aanschouwen wat de bibliotheek allemaal doet om de Nederlandse taal onder de aandacht te brengen bij mensen voor wie het spreken, lezen en/of schrijven van onze taal niet vanzelfsprekend is. Ook kregen de wethouders voorafgaand aan hun bezoek de stelling ‘Kunnen lezen en schrijven is belangrijk want……’ voorgelegd.

Stelling: Kunnen lezen en schrijven is belangrijk want…
De wethouders bezochten allen een taalles van het Taalhuis en gaven op enthousiaste en op een inspirerende wijze hun input op de aangeleverde stelling van BIJ de bieb.

Het spits werd afgebeten op maandag door wethouder Wendy Goodin (gemeente Lochem) bij de taalles in bibliotheek Lochem. Goodin ging in gesprek met de aanwezige cursisten over het belang van kunnen lezen en schrijven en noteerde de mooie input van Fahriye (een cursist) ‘niet kunnen lezen en schrijven is als een boom zonder blaadjes’ naast haar eigen invulling ‘lezen en schrijven zorgen dat je mee kunt doen en geven je meer veerkracht.’ Een prachtige combinatie!

Dinsdag was het de beurt aan wethouder Ingrid Timmer (gemeente Brummen) bij de taalgroep in bibliotheek Eerbeek. Na mooie gesprekken met de Brummense cursisten vulde Timmer de stelling aan: ‘Het is de poort tot de wereld en je zelfstandigheid. Er gaat letterlijk en figuurlijk een wereld open!’ Een invulling waar de cursisten allen enthousiast van werden.

Op dag drie bezocht wethouder Peter Wormskamp (gemeente Voorst) het Taalcafé in Klein Twello. Ook hier konden de aanwezigen prima aan Wormskamp vertellen hoe fijn het is dat zij steeds beter worden in het spreken, schrijven en lezen van de Nederlandse taal. Dat maakte dat een goed voorbereide Wormskamp de stelling, zelfs op taalniveau b1, aanvulde met ‘als je dat kunt weet je wat er gebeurt in de wereld. En je kunt goed meedoen in de samenleving!’ Een wens voor iedere inwoner van de gemeente Voorst en opgesteld in begrijpelijke korte zinnen.

Hekkensluiter van de Week van lezen en schrijven was een bezoek van wethouder Sjoerd Wannet (gemeente Zutphen) aan de taalgroep bij de Zutphense bibliotheek. Ook Wannet was aanwezig bij de taalles en was hij gaf aan dat het goed is dat er aandacht wordt besteed aan de bestrijding van laaggeletterdheid. Dat maakte dat Wannet de stelling als volgt aanvulde: ‘Je wordt gezien, je doet makkelijker mee en elk boek opent een deur naar 1.000 andere werelden. Na deze inbreng wilden de cursisten graag een selfie maken met de wethouder.

Eindresultaat als cadeau
Alle input van de wethouders is verzameld door BIJ de bieb. Mariël Schotpoort (coördinator Taalhuis) zegt hierover: “alle inbreng van de vier wethouders komt op één gezamenlijke inspirerende banner. Tijdens deze week hebben we ons best gedaan om de quotes van de wethouders niet te onthullen zodat een ieder met zijn/haar eigen verrassende input kwam.  De nog te maken banner overhandigen we later aan de wethouders met het verzoek om de banner te plaatsen op een centrale plek. Zo kunnen we iedereen die de banner bekijkt informeren, inspireren en enthousiasmeren over het belang van kunnen lezen en schrijven!”